Friday 24 April 2009

Gecici sinovit (transient synovitis) olduk

Silacigim ile havalarin guzel olmasini firsat bilerek dun parkta arkadaslarimiz ile oyun oynamaya gittik.Sila cok aktif ve neseliydi.Hatta zorla eve getirdim. Eve geldigimizde, arabadan inerken Sila`nin huysuzlastigini fark ettim. Ayaklarinin uzerinde duramiyordu.Bacaklari titrer gibi olmaya basladi. Yurutmeye calistim ama cok zorlandi.Tabi benim o anda dunyam basima yikildi. Dedim; kesin ayagini kirdi ve simdi fark ediyor Silacigim. Sila`nin uyku saati olmasi nedeniyle huysuzlugu daha da artmisti. En sonunda uyutmaya karar verdim ve eger ayakta boyle bir kirilma veya burkma varsa, nasil olsa siser, ben de ne oldugunu anlarim dedim.

Tabii surkli odasina girip,uykuda iken kontrol ettim ama sisme falan yoktu. Uyanir uyanmaz, tum vucudunu kontrol ettim fakat gorunurde hicbir sey yoktu. Hemen doktoru aradim,bana iki secenek sundu. Ya hemen Cambridge`e hastahaneye goturecektim veya acilen kendisine gosterecektim. Doktorun `hastahane` ve `acil` kelimeleri beni daha da panikletti. Sila bu arada ayaginin acidigini soylemeye calisiyordu,yavrum benim.

Doktoru gormeye karar verdim. Apar topar gittik, bu arada Ian`da Londra`daydi isi nedeniyle. Nedense yakinda olmamasi da beni epeyi panikletti.

Doktor, Sila`nin bacaklarini hareket ettirdi ve Sila`yi yurutmeye calisti. Koridora ciktik, ben Sila`dan uzaklastikca Sila bana dogru topallayarak kosmaya basladi. Ancak topallamasi,bir kac saat oncesine kadar daha iyiydi.

Doktor atesinin olup olmadigini sordu ki dogrusunu isterseniz hic fark etmemistim kendisi sorana kadar. Bizim en son Istanbul ziyaretmizde, Sila biraz soguk alginligi yasamisti ve biz de oradaki doktorumuzun tavsiyesi uzerine antiyobetige baslamistik. Daha yeni bitirdik. Bundan dolayi ates olayini,buna bagliyorduk. Sonra ogrendim ki, ates ve topallama gibi belirtiler sinovit (transient synovitis) denilen ve ozellikle 1-3 yas arasi cocuklarda sik gorulen bir durum imis. Daha detayli bilgilerini internetten arastirdim ve onlari da sizinle asagida paylasmak istedim. Simdi Silacigim iyi ve surekli atesini ve aksamasi olup olmadigini gozlemliyoruz. Doktor, ayni sikayetler tekrar belirdiginde hemen hastahaneye goturmemiz gerektigini soyledi. Cunku gecici sinovit olmama olasiligina karsi gerekli onlemleri erkenden alabilemiz icin, erken tani cok onemliymis.Cunku gecici sinovit genelde baska bir hastalik ile karistirilabilinirmis.

Umarim ucuz atlatmisizdir ama Silacigim,beni cocuk hastaliklari konusunda bayagi bilgilendirmeye basladi. Bunu daha once hic duymadigim icin,ben de sizinle paylasmak istedim.

1-3 YAŞ ARASI ÇOCUKLARDA TOPALLAMA NEDENLERİ
1-3 yaş arsı çocuklarda en sık karşılaşılan soru bu duruma bir enfeksiyonumu sebep oluyor bunu saptamak. Cerrahın öncelikle irritabıl eklemin kendi kendinin sınırlayan bir hastalık olan geçici bir sinovitten mi yoksa acil bir müdahale gerektiren septik artrit yada osteomyelitten mi kaynaklandığının saptaması gerekmektedir. Genel olarak bu iki durumumun klinik özellikleri ayırt edici değildir. Bunun için ek laboratuar tetkikleri ve görüntüleme yöntemleri kullanılmaktadır.

Geçici Sinovit

Geçici sinovit çocuklarda kalça ağrısının en sık nedenidir. Çocuk genellikle ebeveynler tarafından açıklanamayan bir nedenle aksamaya başlamıştır. Hastalığın kendisi iyi huylu olmasına ve zamanla kendini sınırlandırmasına karşın, belirtiler kalça ve çevresini ilgilendiren birçok ciddi hastalıkta da görülebildiğinden, önem kazanır.
Nedeni
Hastalığın nedeni bilinmemektedir. Genellikle geçirilmiş üst solunum yolları infeksiyonunun akabinde ortaya çıkması kalça eklem kapsülünü içden döşeyen sinovya dokusunun bakteri, ya da viruslara karşı hassaslaştığını düşündürmektedir. Benzer görünüm bazı ilaçların alınmasından sonra da ortaya çıkmaktadır. Ayrıca gıdalardaki bazı koruyucu maddeler ile transient sinovit arasında da ilişki kurulmuştur. Bunun dışında geçici sinovite yolaçan çok sayıda neden mevcuttur.
Hassaslaşan sinovya dokusu hem kalınlaşmakta, hem de eklem sıvısı artışına yolaçarak kalça eklem kapsülünün gerilmesine neden olmaktadır.
Genel Özellikler
Geçici sinovit tüm eklemleri tutarsa da, ağırlık taşıyan bir eklem olduğu için hemen her zaman kalça ekleminde belirtilere neden olur; bu nedenle geçici sinovit denince kalça ekleminin tutulduğu durum anlaşılır.
1-13 yaş grubundaki 100 çocuktan üçü bu dönem içersinde bu hastalığı en az bir kere geçirmektedir. Her yıl çeşitli nedenlerle hekime başvuran 1-13 yaşları arasındaki 1000 çocuktan ikisine geçici sinovit tanısı konmaktadır.
Erkek çocukları bu hastalığa kızlara oranla üç kat daha fazla yakalanır. Olgular 4-10 yaş grubunda toplanmakla birlikte, en sık 6 yaş civarında görülür.
Klinik Görünüm
Çocuğun her hangi bir nedene bağlı olmadan aniden aksamaya başladığı farkedilir. Çocuk kalçasını kıvrık pozisyonda (fleksiyonda) tutar; bu sıvı artışı nedeniyle gerilen kalça eklem kapsülünün alabildiği en rahat pozisyondur. Yatış pozisyonunda değişiklik gözlenir; çocuk bacaklarını kendine çekerek sürekli yan pozisyonunda yatmaya başlar. Yürümekde nazlanan çocuğun kalça eklemi spazm nedeniyle ağrılı ve kısıtlıdır. En erken kalçanın iç rotasyon hareketi, sonra da abdüksiyon ve ekstansiyon hareketi kısıtlanır. Hastada sistemik ateş yoktur.
Öyküde genellikle 10-20 gün önce geçirilmiş bir üst solunum yolu infeksiyonu, bademcik iltihabı, diş çıkarma, ya da hafif sistemik ateşin bulunduğu bir durum mevcuttur.
Hastalığın şiddetli dönemi 2-3 gün sürer. Daha sonra eklemdeki aşırı sıvının emilmeye başlamasıyla genellikle en geç 2 hafta içersinde kaybolur. Bu süre geçtiği halde hala aksayan ve kalça eklem hareket açıklığında kısıtlılığı bulunan çocuklarda muhakkak ileri tetkik yapılmalıdır.
Hastalığın çocukluk döneminde tekrarlayabileceği unutulmamalıdır. Bir çocuk, bir sinovit atağı geçirdiğinde bu çocuk için yıllık nüks riski yüzde 4’tür.
Uzun dönemde bu hastalığın olumsuz bir etkisi gösterilememiştir

Yukaridaki yazi http://tuncaycentel.com/trans_syn1.htm sitesinden alintidir.

2 comments:

  1. merhaba bu hastalık başlaması ile bitmesi arasında kaç gün geçti öğrenebilir miyim?

    ReplyDelete
  2. Merhaba,
    Çok geçti üzerinden ama yanlış hatırlamıyorsam, yine aynı gün geçti problemimiz. Umarım yardımci olmuşumdur. Sevgilee.

    ReplyDelete