Friday 6 August 2010

Gurur Tablomuz


Sila tam da istedigim gibi bagimsiz ve kendi ayaklarinin ustunde durmayi basaran bir insan olma yolunda.Ancak bu durum bana hesaplamadigim birkac problemi de beraberinde getirdi...

Sila`ya artik birsey yaptirmak dert olmaya basladi.Surekli yapmasini istedigim seyleri hatirlatmak zorunda olmaktan,bunlari defalarca tekrar etmekten ve bunlar icin bu kadar ugrasmaktan cok bunaldim.Itiraf etmeliyim ki;bazen agzim ciktigi kadar bagirmak istedim.

Kendi odasini toplamamasi,uyku oncesi hazirliklari uzattikca uzatmasi,acil yapilmasini istedigim seyleri inadina uzatmasi insanda her turlu sabrin bitmesine neden oluyor.

Uzun zaman once okudugum ve bu sene almis oldugum ilkokul ogretmenli egitim ile de iyice pekisen altin degerindeki bilgiyi hatirladim birden.Bunu da sizlerle paylasmak istiyorum:

COCUKLAR, YETISKINLERDEN SINIRLARI BELIRLEMELERINI ISTERLER!

Bunun ne kadar dogru oldugunu anlatmaya nerden baslasam bilemiyorum.Eskilerin de dedigi:"Cocugu kendi haline birakmiyacaksin" sozu ile sanirim bu soylenmeye calisilmis.

Evet, bu cok dogru bir soz.Cocuklar sinirlari olan bir ortamda kendilerini daha guvende hissediyorlar.Ne yapmalari gerektiklerini bildikleri gibi, ne yapmamalari gerektiklerini de onceden ogrenmis oluyorlar.Sizde,girdiginiz bir ortamda ya da yabanci bir ulkede oranin adetlerini ogrenmeye calismaz misiniz?Bu sizi daha guvende hissettirmez mi?Bir dusunun.Kosede sizi bekliyen bir tehlike olmadigini bilmek ya da hata yapmaktan korkmamak,cocuklara guven veren birsey olmali.Tip ki bize verdigi gibi.

Peki burdan yola cikarak nereye vardik?

Evet,benim sorunumun cevabi nerede?"Reward Chart" Turkce cevirisi "Gurur Tablosu" olsun:)Bizim evde en cok problem yasadigimiz konu basliklarini belirledim.Liste uzun ancak ben 6 tanesi ile yetiniyorum simdilik:)

Bunlar:
1.Evi derlenip toplanmasina yardimci olmak
2.Anne ve baba ile guzel konusmak (bagirmak,sinirlenmek,inatcilik yapmak,direnmek,isyan cikarmak 18 yasina kadar yasak.O zaman baska bir cozum dusunuruz:))
3.Yatmadan onceki rutinimizi civitmadan uygulamak
4.Oyuncaklarini ve esyalarini paylasmak(eve gelen misafirler,kresdeki durumlar ve ileride olur da kardesimiz olursa aklimizda bulunsun)
5.Dislerimizi fircalamak(mirin kirin etmeden,savusturmadan)
6.Ellerimizi her zaman guzelce yikamak.

Bunlar az once de yazdigim gibi,bizim en cok soylendigimiz konular.Yazi ile yazinca anlamiyacagindan,bende bu konulari kizima en kisa yolla anlatacak resimler buldum.Bunlari bir excel belgesinde hazirlayip,ciktisini aldim.

Sila`yi surekli `tehdit eder` sekilde uyarip, onunla kotu olmak yerine(eskilerin degimi ile;yuz goz olmak yerine)secimleri ve davranislarini ona birakiyoruz bu sayede.Elimizde cikartmalar ile bunu mutfagimizin duvarina astik.Sila ile tum bu kurallari konusup,tartistik.Burasi cok onemli;bunu mutlaka ama mutlaka cocuklariniz ile tartisin ve anlatin.Kendi kendinize hazirladiginiz kurallari ancak kendiniz yazar, kendiniz uygularsiniz.

Bu benim siniflarimda cok kullandigim bir metod.Sinif kurallarini daha ilk dersten cocuklar(ve yetiskinler) ile tartisip,"kendi hazirladiklari"kurallari sinif duvarina asarim.Boylece bunlar "benim kurallarim" olmaktan cikip "sinifin-cocuklarin kendi kurallari" olur.Ama sonunda yine benim dedigim olur:)Oyle ya da boyle sinifa bir duzen ve kurallar getirilmis olunur.

Simdilerde,Sila`nin her dogru davranisini bir cikartma ile odullendiriyoruz.Her cikartma,iyi bir davranisi simgeliyor.Sonunda bu kagit tamamen doldugunda,Sila`yi en cok gitmekten hoslandigi yerler ile odullendirecegiz.

Ilk gunden dahi bircok degisimi gozlemlemeye basladik biz.Ancak bunu cok istikrarli bir sekilde devam ettirmemiz herzaman ki gibi ALTIN kural.ISTIKRAR!

No comments:

Post a Comment