Wednesday 20 January 2010

Dil Gelisimi III


Herkese biraktiklari yorumlar icin tesekkur ederim.Birilerinin sessiz sessiz (Sevgili Burcu) de olsa blogumu takip ettiklerini bilmek,bugunku gibi kasvetli bir havada,canim gercekten hic ama hic yapilacak isleri dusunmek bile istemezken;bilgisayarim karsisina oturup beni yazi yazmaya motive ediyor.Tabi hemen yani basimda duran bir fincan sekerli Turk kahvesinin de hatri var.

Cocuklar kucuk yaslardan itibaren,iyi bir cevirmendirler.
Buna sanirim en iyi kanit,kendilerinden daha kucuk yastaki kardeslerinin ne dediklerini anne ve babalarina cevirmelerini gosterebiliriz.Ben, uzun bir sure aileme bu konuda cevirmenlik yaptim dogrusu.Baska bir ornek,baska ulkere goc eden ailelerin cocuklarinin,kendi anne-babalarina o ulkenin dili konusunda yardimci olmalari da eklenebilir.

Cocuklar,yasadiklari ulkenin dilini anne ve babalarindan ogrenemesede,krese veya okula basladiklari anda,bu ikinci dili de cok kisa bir zamanda ogrenmeye basliyorlar.Bu konuda sayisiz yapilmis arastirma ve gozlemler bulunmakta.Ornegin,staj yaptigim okulda 2 senedir Ingiltere`de yasiyan Taylandli bir cocuk var.Ingilizcesi oldukca iyi ve 2.sinifta henuz.Annesi veya babasi kesinlikle tek kelime Ingilizce ogrenememisler.Kendi ulkelerinin insanlari ile sadece gorsumeyi sectiklerinden,pek fazla dil ogrenme firsatlari olamamis.Ancak cocuklarinin sadece 2 senede bu kadar hizli dil ogrenmis olmasina cok sasirdim.Oysa biz cocuklarimiza Turkiye`de uzun yillar boyunca dil ogrenimi icin israr etsek de,hala cat pat seviyesini gecirtemiyoruz...Bu da `sosyal` nedenlerin ve `motivasyon`nun ne kadar onemli oldugunu gosteriyor.

Kizim diger Turk cocuklari ile gorusmedigi surece,Turkce`yi anlama fakat konusmama duzeyinde kalicagiz.Ne kadar Turkce konusamda,bana Ingilizce cevap vericek.Bu durum sadece etrafindaki diger cocuklarin da benimle ayni dili konustugunu gorene kadar ve onlar ile iletisim kurma hevesinin agir basmasi sonucu Turkceyi daha fazla kullanmaya basliyacak.Simdi bunu dusunup,pes etmek yok.Benim bu imkanlari yaratmam veya Sila`nin Turkce konusma firsatlarini artirmam gerek.Iste bu noktada kaynaklari okumaya,bu gibi firsatlari Turkiyede olmasakta yaratmaya calisacagim.Bu nedenle; ise Sila`nin dil gelisiminin nasil sekillendigini anlamakla basladim.Sila`nin Ingiltere`de yasayip Turkce`de konusmasi imkansiz degil.Ancak benim dikkat etmem gereken birkac nokta var.

Bunlari sizinle diger yazimda paylasacagim.

No comments:

Post a Comment