Monday 18 January 2010

Dil Gelisimi II


Herkesten ozur diliyorum cunku bu aralar 10 gunluk alternatif bir staj yapiyorum.Sila yarin kresindeki iki gunluk denemesinin ilkine katilacak.Eger her iki tarafta memnun kalirsak,devam edicegiz.Acikcasi,daha cok Sila`yi alistirmak amacli.Dil gelisimi ile ilgili yazilarima bu nedenle ara vermek zorunda kaldim.Kaldigimiz yerden devam edelim simdi.

Dunya da ne kadar farkli sekillerde dil yapisina sahip aileler oldugunu ve yalniz olmadigimizi soylemek isterim.Okudugum kitaplarin birinde(The Billingual Family;Edith Harding-Esch,Philip Riley)farkli yapilardaki bilingual aile bolume yer verilmisti.Bunu paylasmak isterim.Siz hangisine uydugunuzu dusunuyorsunuz?



5 Tur "Bilingual"Aile Cesidi:

1. Anne-Baba: Her ikisininde farkli ana dilleri var ancak birbirlerinin dillerini az da olsa anliyabiliyorlar
Toplum: Anne-babanin dillerinden bir tanesi ana iletesim dili olarak kullaniliyor.Buyuk ihtimalle aile,anne veya babanin ulkesinde yasiyor.
Iletisim Dili: Anne ve baba cocuklari ile kendi dillerini konusmayi tercih ediyor.

Ornegin;
Anne Turk;baba Alman;aile Turkiye`de yasiyor ve Turkce konusuyorlar.

2. Anne-Baba:Her ikisininde ana dili farkli.
Toplum:Anne veya babanin dillerinden birisi baskin olarak kullanilan dil.
Iletisim Dili:Anne ve baba baskin dil yerine,az kullanilan dili kullanmayi ev icerisindeki iletisim dili olarak kabullenmis.Cocuk baskin dili ancak okulda veya kresde kullaniyor.

Ornegin;
Anne Turk;Baba Alman; aile Almanya`da yasiyor ve Turkce konusuyorlar.

3. Anne-Baba:Anne ve baba ayni dili konusuyorlar.
Toplum:Baskin dil her ikisininde konustugu dil degil.
Iletisim Dili:Anne ve baba cocuklari ile kendi ane dillerinde konusuyorlar.

Ornegin;
Anne Turk;Baba Turk;aile Amerika`da yasiyor ve cocuklari ile sadece Turkce konusuyorlar.

4. Anne-Baba:Anne ve babanin birbirinden farkli dilleri var.
Toplum:Baskin dil,her ikisininde konustugu dilden farkli.
Iletisim Dili:Anne ve baba cocuklari ile sadece kendi dillerini konusmayi yegliyor.

Ornegin;
Anne Turk;Baba Ingiliz;aile Filipinler`de yasiyor ve cocuklari ile hem Turkce hem de Ingilizce konusuyorlar.

5.Anne-Baba: Anne ve baba ayni dili konusuyorlar.
Toplum:Baskin olan dil,anne ve babanin dili ile ayni.
Iletisim Dili:
Anne veya babadan biri cocuklari ile baska bir dili konusmayi tercih ediyor.

Ornegin;
Anne ve baba Turk ve Turkiye`de yasiyorlar ancak anne Ingilizce ogretmeni.Cocugu ile cogunlukla Ingilizce konusmayi tercih ediyor.

Goruldugu gibi,bir cocugun bilingual olabilmesi icin sadece yabanci bir dil konusmasi gibi kisitlayici bir durum soz konusu degil.Arkasinda cesitli ki bana gore zengin bir aile yapisinin olmasi.Aralarinda dil gelisimi konusunda ufak farkliliklar olsa da; cocuk, `ikinci` bir dili kendini ifade edebilecek ve anliyacak duzeyde konusabiliyor.Burada hatirlanmasi gereken unsur; anne ve babanin, cocugun konusma becerisinin her zaman anlama becerisinden daha gec gelisecegini kabullenmesidir. Her ikisi de ayni oranda asla gelisme gosteremiyor. Sila benimle Ingilizce(hala arada Turkce kelimler ile)konusurken,ben onunla Turkce konusmaya devam ediyorum.Soylediklerimi harfi harfine anlamasina ragmen,oyun grubunda benimle Ingilizce konusuyor.Turkce bir ortamda ise,konusma dilinde agirligini Turkceye veriyor.Icimden bir ses,etrafindaki insanlarin Sila`nin ne soylediklerini anlamasini istedigini soyluyor...Olabilir mi dersiniz?

devami sonraya...

3 comments:

  1. Cocuklar hep ulkede yaygin olarak konusulan dili tercih ediyorlar.
    Ilyas henuz 18 aylik ve sanirim gec konusacak ama icimden bir ses onunda Ingilizceyi tercih edecegini soyluyor

    Dil Gelisimi serini severek okuyorum ve devamini bekliyorum :)

    ReplyDelete
  2. Bizdede Thomas almanca konusuyor,ben türkce konusuyorum, Leon Can her ikimizi anliyor. Su siralar, gider ayak annemin sayesinde daha cok türkce konusmaya basladi ama 95% almancaya devam:) Sevgiler ve kolay gelsin...

    ReplyDelete
  3. Merhaba,
    Ben Burcu, blogunu bir suredir sessiz bir sekilde takip ediyorum. Kitap onerin icin tesekkur ederim, ilginc bir kitaba benziyor. Ozellikle kizimin konusmaya basladigi su gunlerde okumak sanirim hosuma gidecek, siparisini simdi verdim. Paylastigin icin tekrar tesekkurler.
    Selamlar,
    Burcu

    ReplyDelete