Thursday 30 April 2009

Acil Onlem Gerek


Dun bahsetmistim,Sila`nin isirma ve agresif hareketlerini bir an once cozmem gerek diye.Malesef bugun de bunlar devam etti.Oncelikle dogru taniyi yapmak istiyorum ki problemi dogru anlayip,cozebileyim.

Dun oyun grubuna gittik.Sila kahvaltisini o sabah pek iyi yapmamisti.Ben de Ian`i istasyona biraktiktan sonra,dogrudan eve gelip Sila`ya yiyecek birseyler hazirlamak yerine,arkadasima kahve icmeye gittim.Sila bir saat icinde acikmisti ve ben bunu pek anlamadim...Oyun grubuna gittik.Arkadasimdan sonra dogrudan oraya gittigimiz icin hazirliksiz gitmis oldum cunku .

Sila acikti ve yorulmaya basladi.Ilk onemli kurali boylece ihmal etmistim.Bu yastaki cocuklarin kisa araliklarla beslenmesi gerek ve uykusuz olduklarinda oldukca huysuz oluyorlar.Uyku saati henuz gelmemisti ancak aclik sanirim basina vurdu kizimin.Diger cocuklar enerjilerinin dorugunda etrafta kosusturuken,Sila herhangi bir oyuncagi paylasma konusunda tahammulsuz hale geldi.Ve zaten bu noktada problemler basladi.Sila diger cocuklar onu itip kakmaya baslayinca,daha siddetli cevap vermeye basladi.

Caresiz,bir kenara cekip sakinlestirmeye calistim.Bir yandan da kendi kendime sinirlenmemem gerektigini hatirlattim.Cunku asil buyuk dersi ve hayati simdi simdi ogretebilirim Sila`ya.Canimiz yanabilir baskalari tarafindan ya da cok sinirlenebiliriz ama duygularimizi bagirarak veya agresif bir sekilde ifade etmemeliyiz.Oldukca sakin olmaya calistim her ne kadar etraftaki anneler,benden `time out` gibi bir `ceza` yontemini uygulamami beklerken.

Simdi bu `time out` dedikleri, cocuklari kenara cekip `simdi aklina basina gelene kadar bu kosede oturacaksin!` yontemine deginmeden gecemiyecegim.Bir kere bildigim kadari ile `time out`, bir ceza yontemi degildir!Cocugun kontrolden ciktigi anda kenara alip,gergin bir sekilde konusmak yerine sakinlestirilmesi olayidir.Cocuk yaptiginin yanlis oldugunu anladigi anda,oturdugu koseden kaldirilmali,uzatmadan ne yapmasi gerektigi soylenmelidir.Beraber opusup,koklastiktan sonra tekrar cocuk oyuna dahil edilir.

Ki ben bunun Sila`ya evde yaramazlik yaptiginda uygulamak yerine,kontrolumu kaybedip sinirlenecegimi anladigim anda kendime uyguluyorum.Hemen ortamdan uzaklasip,kendimi `Ozgur,Sila bunu isteyerek yapmiyor,o daha cocuk!` sakinlestirmeye calisiyorum.Sonra da geri donup,sakin sakin konusuyoruz.Sonradan cok uzulecegim herhangi birsey soylememis ve de yapmamis oluyorum.

Ancak,anne ve babalar malesef cocuk yetistirmede kestirmeden gitmeye bazen cok merakli oluyorlar.Cocuga bagirmak,ceza vermek(cezanin cennetten cikma oldugunda inaniyorum ama olur olmaz her yerde kullanilip,anlamin yitirlmesine karsiyim)tehdit etmek ve asagilama yontemleri nedense disiplin sorunlarinda,kolay bir cozum olarak bulunuyor.

Ustune basa basa,once bir insan,sonra bir anne ve bir egitimci olarak bunlarin dogru olmadigini soylemek istiyorum.Bir kere cocugumuza nasil davranmasi gerektigini ogretirken,bizlerin de bunu dikkat etmemiz sart!S A K I N olmak zorundayiz.Cocugumuza `Sakin ol!!!!` ya da `Sessiz Ol!!!!` diye bagirirken,nasil bir sakinlik ve sessizlik ornegi sergiliyoruz acaba? :)

Ben Sila`nin bu isirma ve yanlis davranislarina taktim bu aralar.Mutlaka kalici bir davranis bicimine donusmeden cozmem gerek.Ama once derin bir nefes alip, sakinlesmeliyim.Cocugunu,kucuk melegini baskalarina zarar verirken gormek kolay degil.

Su ana kadar aldigim onlemleri sizinle paylasmak istiyorum.Ilk olarak,Sila`yi surekli diger cocuklar ile beraberken gozlemliyorum.Sinirlenmeye ve isirmaya calisacagini anladigim anda yaninda bitiyorum.Hemen ciddi bir ses tonuyla ama bagirmadan "Sila,isirmak kotu.Arkadasinin cani aciyacak.Isirmak kotu" gibi kisa ve beni o panik halimden kurtaracak biseyler soyluyorum.Panigim bir an once aninda mudahale etmek isteyisimden kaynaklaniyor.Sila`nin hemen ilgisini baska bir yere cekip,olay yerinden hizla uzaklastirmaya calisiyorum.

Eger gec kaldiysam,hemen Sila`yi kenara cekip ayni seyleri tekrar ediyorum ama gidip isirilan cocuga hemen yardim etmeye calisiyorum.Daha sonra Sila`ya cocugun isirildigi icin caninin nasil yandigini ve bu yuzden ne kadar cok agladigini anlatiyorum.Sila`dan gidip ondan ozur dilemesini ve sarilmasini istiyorum.

"Silacigim,belki kucuk Ben kendini biraz daha iyi hisseder, gidip ona sarilmak istedigini soylermisin lutfen."

Sila genelde istedigimi yapiyor.Ama ayni gun bu olay iki kere yasanirsa,sesim daha da sertlesiyor. Sakam yok gibilerinden.Sila`yi hemen kenara cekip,sakinlesmesini bekliyorum.Bu arada bunun nasil yanlis oldugunu anlatiyorum.Buna `time out` yontemi de diyebilirsiniz.

Ama kabul etmeliyim bu surec bir anne icin, cok yorucu ve hayal kirikligi yaratan bir durum.Ama cocugunuza ve kendinize olan inancinizi kaybetmeden,guzellikle bu donemi gecmek gerek.Geriye gurur duyucu cok guzel deneyimler kalsin diye.

No comments:

Post a Comment